Twingly statistik

15 juni 2011

Ny fars – svensk fotboll

Hur bestämmer man inom svensk fotboll?

Frågan kan tyckas vara dum, men efter att ha läst dagens Aftonbladet så blir jag fundersam.
Allt bottnar förstås i de nya direktiv som matchdelegaterna fått. Det har varit låda om detta i ett par veckor nu.

Och idag närmade vi oss pudelns kärna. Beslutet har inte tagits i representantskapet. Istället var det tydligen Svenska Fotbollförbundets matchdelegater som fattade beslutet.
Eller?

Ja, frågan hänger lite löst tycker jag. Den måste verkligen utvecklas bättre.
Men så mycket förstår jag eftersom förbundet nu menar att de gjort fel, inget beslut togs på representantskapet.

Man behöver inte vara raketforskare för inse att såna beslut måste just ligga på representantskapet och ingen annanstans. Hur man kan ha missat detta är för mig en gåta. Vi har ett kansli fullt med folk som tydligen inte vet vilka regler och hur beslutsprocesser sköts. Kass!

Laul berör i sin text Nordkorea. Själv drog jag ännu längre tankar innan jag läste hans text. Det luktar verkligen allt annat än demokrati kring svensk fotboll idag. För att verka i ett land som Sverige bör man kunna ställa större krav på de som sitter på förbundsposter.

Det som är bra med denna frågan är att man nu inom förbundet måste genomlysa hela organisationen. Man ska ställa sig frågan: hur fattar vi beslut inom organisationen?

Som det är nu bryter man säkert mot förbundets egna paragrafer genom, om det är så, att inte låta representantskapet fatta viktiga förändringar.

I min förra text i detta ämne drog jag parallellen mellan politik och fotbollens organisation. Svenska FF är fotbollens regering med representanter från klubbarna.
Ute i distrikten sitter sedan lokala fullmäktige, typ Blekinge FF, och bestämmer hur de ska förhålla sig i olika frågor.

Till Svenska FF har jag några råd:
Titta igenom hur era beslutsprocesser ser ut.
Titta också över så att ni eventuellt inte bryter mot era egna regler.

Till sist:
Svenska FF finns inte utan sina klubbar/föreningar.
Tänk på det!

 

Aftonbladet: Kallar till krismöte

Aftonbladet: Laul: Det här drar ett löjets skimmer över svensk fotboll

Aftonbladet: Disciplinnämnden hårt drabbat av storkaoset

Inga kommentarer: