Twingly statistik

30 december 2008

Ta´t lugnt

Är på systemet dagen innan nyårsafton.
Kanske inte så smart, med tanke på att alla andra också ska dit.
Men vad gör man inte för den goda saken.
Jo, man knökar in sig i mängden.

Som vanligt har jag ingen lapp på vad jag ska köpa. Men när jag är inne i butiken vet jag exakt vad som ska inhandlas.
Dess värre kittlar det då till i ljumsken.
Telefonen ringer.

Min mor meddelar hur min äldre syster mår efter en operation.
Efter detta skitkorta samtal tappar jag tanken totalt.
Vet inte vad som ska inhandlas.

Så jag går en runda för att liksom komma på.
Ser en kvinna som springer runt av bara den i butiken.
Hon fladdrar hela tiden framför mig.

Jag går med sakta steg, hon flyger fram.
Till sist har jag nog hittat lite och ställer mig att köa.
Framför är det just den flygande kvinnan.
Hon ställer upp sina varor och springer ut i butiken för att leta upp nåt bubbelvatten.

Kommer tillbaka tomhänt. Hon förklarar för expediten vad hon ville haft. Han går och hämtar.
Hon stressar med betalningen, glömmer köpa påsar som jag vänligt räcker henne.
Då tittar hon upp.
- Ta det lugnt, säger jag, stressa inte. Vi hinner.

- Herregud skulle ju bara köpa blommor, tog över en timme! säger hon.
Kvinna ligger alltså efter sitt program. Hon stressar på för att hinna med allt hon hade planerat och hoppats på.

- Så typiskt när man äntligen har en ledig dag, menar hon.
- Men du, gott nytt år, säger hon.
- Ja, tack desamma, säger jag.

Sen flyger hon vidare.
Ser henne inte.

Hade så gärna bjudit på en kopp kaffe.
Bara för att lugna ner en stressad själ.

Inga kommentarer: