Twingly statistik

23 december 2008

FRA-lagen - igen

Jaha, nu är FRA-lagen uppe igen.
För vilken gång i ordningen, undrar man?

Fildelningen är tydligen ett så pass stort beskymmer att det måste stoppas till vilket pris som helst.
Problemet är att det kommer inte hjälpa med en sån här lag.

Folk kommer skita i lagen och ladda ner som aldrig förr.
Detta oavsett och det egna ip-numret kommer till polisen eller domstol.
Varför?
Jo, därför att det kommer uppstå mängder av kryphål i lagen.

Om man bor i ett hyreshus och har en trådlös router så blir det ju rena kaoset.
Givetvis ska man ställa in att vem som helst ska kunna surfa från min router.
Om alla gör det i sina lägenheter, så blir det lite virrigt för lagens långa arm påstå att det just är jag, jag Karlsson, bakom ett visst ip-nummer.

Och det är faktiskt inte olagligt att dela med sig av sitt ip-nummer till grannar.
Så mitt råd till alla som bor i hyreshus är att öppna sina nätverk.

Vidare duggar redan idag tjänster tätt som erbjuder att gömma mitt ip-nummer.
Med andra ord öppnar den nya FRA-lagen upp för en skum marknad.
Här finns givetvis betaltjänster, men också såna som är helt gratis.

Det känns verkligen förhastat att dra igång världens "storebror-ser-dig-lag".
Om några år kommer vi sitta och skratta åt denna helt idiotiska debatt.

Då kommer den låta som en skröna, likt "råttan i pizzan".


Aftonbladet: FRA-lagen ute på remiss

Inga kommentarer: