Twingly statistik

30 december 2008

En tripp till krig

Fick ett märkligt sms idag.
- Ska du med till Gaza?

Också ett erbjudande att få. Ja, jag menar det var liksom ingen direkt semesterresa man blir erbjuden att hänga med på.
Israel bombar ju för fullt och Hamas försöker streta emot de också.

Dit vill en dåre till fotograf åka och jag ska följa med, heter det.
Han är född i området och kan språket, har också släkt som bor mitt i eländet.
Jag är väl inte så där pigg på en sån resa.

Men fotografen står på sig. Han vill att jag ska skriva och han ska plåta.
Kanske en bok, kanske lite reportage. Jag vet inte. Han spånar och jag lyssnar.
Området är minst sagt livsfarligt.
Men jag förstår honom.

Han vill egentligen dokumentera vad som händer i hans gamla hemmamiljö.
Fotografens skrivkunnande är det givetvis inget fel på, men han vill ändå att någon annan följer med. En som inte har några personliga känslor till området.

Just nu vet jag vare sig ut eller in. Vill hjälpa, men är inte speciellt upphetsad över att åka till ett regelrätt krig.
Fast å andra sidan: vad kan hända?

Ja, man kan råka illa ut och dö.
Och det är precis det som kommer hända oavsett om jag åker eller ej...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle nog inte bli bombad utan snarare skulle israeliska soldater fråga efter ditt id oxch dagen efter skulle en israleisk sniper knäppa dig så som dom så ofta annars gör med journalister.

zappa sa...

Intressant!
Ungefär som i gamla Jugoslavien då, eller Afghanistan.
Jag är inte helt borta när det gäller vara i länder som för krig.

Å andra sidan kan man få beskydd också. Beror på vilken "sida" man liksom väljer att skriva och plåta om i ett krig.

Därför finns det ingen bra sanning om ett krig. Man måste sälja sig som journalist.
Inbäddad journalist är väl bästa/värsta exemplet på hur illa det kan gå.

Som frilans finns helt andra möjligheter.
Och det är i så fall de jag tänker ta.

Anonym sa...

Ja där har du helt klart rätt.

Och dessutom är frågan om man vill ha en vinklad bild eller inte men riskerna höjs därtill.