Twingly statistik

23 juli 2008

Släpp dårarna loss!

Den ena psykopaten efter den andra går lös i vårt samhälle.
Alla bara ruskar på skallen och undrar hur i helvete de kan få gå lösa.

Frågan är inte helt enkel att reda ut.
Som bekant fanns en tid då alla som såg lilla minsta suspekt ut, stängdes in.
Allt från mongolider(Downs syndrom) till gravt utvecklingsstörda.

Besökte själv i slutet av 60-talet nåt slags sinnessjukhus i mörkaste Småland. Jag glömmer aldrig det besöket. Här fanns den lilla killen med jätteskalle, nån gubbe som irrade runt och slog skallen i väggen, en som satt och vaggade fram och tillbaka på en stol - vrålandes rakt ut.
En gumma utan tänder satt och skrattade hysteriskt, hela tiden.
Ja, fy fan.

Dessa personer var inlåsta. De hade en tomt de kunde gå ut i, men sen var det stopp.
Så här gjorde vi på den tiden.
Det fanns liksom ingen större debatt om hur man förvarade dem. För förvaring var det och inget annat.
Många drogades ner.

Sen kom den lite moderna tiden. Plötsligt skulle alla dessa ut i egna boenden.
Inget fel i grundtanken, ju.

Själv fick jag en liten gumma till granne.
Hon gjorde inget större väsen av sig i ungefär nån månad.
Sen började helvetet.
Varje morgon mellan 03-05 körde hon igång.

Hon skrek som besatt. Slog i köksluckor och dörrar så att de gick sönder.
Smällande gjorde att jag vaknade - givetvis.
Jag ringde till pskyket.

Men inget hände. Gumman mådde allt sämre och till slut fick jag nog.
Då hade jag ringt minst en gång i veckan under ett halvt års tid.
- Antingen flyttar ni in gumman eller så kommer ni få en ny patient. Nämligen mig!

Det tog ganska exakt ett år innan gumman flyttade ut.
Än idag begriper jag banne mig inte hur jag kunde vakna varje morgon av detta smällandet och ändå sköta mitt arbete.

Det finns helt enkelt människor som inte klarar av att bo i vårt öppna samhälle. En del är ju farliga och ska inte ens släppas ut.
Detta måste vi ha klart för oss.

Därför måste man liksom backa lite och hitta andra metoder.
Jag vill inte ha tillbaka de förfärliga sinnessjukhemmen. Nää, fy fan.
Men de ska erbjudas boende där det finns vårdpersonal dygnet runt.
Inte som nu, nån som tittar in och sedan åker därifrån.

Patienter som går på medicin tar den inte, de fördärvar sig själva, omgivning, och inte minst skadar materiellt sett inomhus i sina boenden.
De egna boenden kom inte enbart till för dessa patienters bästa.
Den som tror det, tror fel.

Mycket av detta kom till också för att spara pengar.
Pengar, alltid detta djävla tjat om pengar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sant. Sant!

Anonym sa...

Sorgligt att det får vara så här.