Twingly statistik

3 augusti 2007

Försäkringskassan - ett skämt

Försäkringskassan är ju allt bra roliga!
I alla fall om man har mängder av pengar på nåt undanstoppat konto.
Deras utbetalningssystem är nyckfullt till tusen.
Och att fylla i uppgifter för att få ersättning kräver snart en advokat.

Jag har tydligen inte lämnat någon inkomstuppgift till dem på 17 år.
Trodde faktiskt inte man behövde det.
Nu ser jag att min årslön är ungefär 50.000 för lite, minst.

Eftersom jag fick ett benbrott blev jag sjukskriven på min semester. Och
nu börjar trasslandet.
Mängder av uppgifter ska fyllas i.

Läkarintyg ska givetvis bifogas. Här är Försäkringskassan extra noga med
att det ska vara ett original!
Man skickar aldrig originalhandlingar. Aldrig!
Det borde banne mig också Försäkringskassan veta.

Men de tror tydligen att alla människor är framme med tip-ex och fixar
och donar i sina papper.
Urbota dumt. Och jag kommer skicka en kopia.

Vad än värre är att de nästan misstänker per omgående att man är en fuskare.
Jag citerar från deras blankett:
"Det är Försäkringskassan som bedömer hur din sjukdom påverkar din
förmåga att arbeta, söka arbete eller studera och därmed din rätt till
ersättning."


Nä, varför skulle de tro på den läkare som verkligen undersökt dig?
Det kan ju nån pappersvändare göra, istället.
Sjukt är det.

Eftersom jag inte nyttjat sjuklön de sista 20 åren, så kommer jag säkert
inte få några pengar av Försäkringskassan.
Och skulle det droppa in lite stålar, så vet man inte när de kommer.
De kan komma flera månader senare.

Vad är det för en djävla försäkring vi har - egentligen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag håller fullständigt med dig! Har haft trassel både med sjukskrivningspengar och föräldrapenning! Två månader fick jag vänta på min första utbetalning - fick ju för tusan ta av mina sparpengar för att kunna betala hyran och räkningar - galet är det!

Ringde till försäkringskassan då jag inte hade fått några pengar och en telefonist svarar: "oj, ditt ärende måsta ha kommit bort i sorteringen eller så har det helt enkelt glömts bort..." hmmm...

När jag var sjukskriven så gick de emot min läkare och sa att jag visst det kunde jobba trots svåra magsmärtor (jag var då gravid i sjunde månaden)! Då blev jag förbannad och ringde upp en handläggare på försäkringskassan och undrade om hon kunde garantera mig att inget skulle hända min lille bebis i magen... "äh, nej det kan jag ju i och för sig inte..." sa hon. "Nä sa jag, var då så god och sjukskriv mig"... fick pengar tillslut...

Oj, det blev en lång kommentar, men det är bara för att jag har haft/och har ett rent h****** med dem!

mvh din systerdotter Hanna

Anonym sa...

Kan bara hålla med jag också!!!!!!!
Har varit i samma situation som Hanna.
Det känns tokigt att man ska bli arg och förtvivlad på de som arbetar på försäkringskassan.

Har de aldrig varit sjuka?
Eller gravida?
Har de några känslor?

Men det är klart, de gör ju bara vad de blivit tillsagda att göra.

Titti