Twingly statistik

15 september 2011

Ändra bostadspolitiken–nu!

Det finns en stor orättvisa i bostadspolitiken idag.

Den har funnits under alla år och jag vill att man nu ser över hur den verkligen fungerar.
Själv bor jag hos allmännyttan och har gjort i nästan 30 år. Huset är 50 år gammalt och inredningsmässigt är det inte på något vis modernt.

Här finns en kyl/frys som är 15 år gammal, en spis som har 30 år på nacken, fönster som suttit sedan huset byggdes etc.
Min tvårummare, på knappt 60 kvadrat, har under alla dessa åren kostat mig närmare en miljon kronor i hyra.

På något sätt är det inte rimligt att om man väljer bo länge i en och samma bostad, betala såna här stora summor.
Idag är det faktiskt billigare för mig att köpa en lägenhet för kanske 350.000 kronor. Den summa jag får betala för lån och avgift gör att jag ändå kommer bo billigare i en bostadsrätt än i den hyrda.

Är detta rimligt?
Givetvis inte! Samtliga partier måste ta och skärpa sig och ändra i skatteregler, eller vad det nu kan vara, som gör att vi har en orättvis bostadspolitik.

Att min fastighetsförvaltare inte ens kan använda sig av rut- och rotavdrag är givetvis också en djup orättvisa.
Sätt fart och ändra på dessa missförhållanden!
Det skulle också skapa mer jobb än sänkt moms på krogen.

Så hur vill ditt parti agera i denna frågan?
Det vill jag ha svar på.

Ovanstående text skickade jag in till Aftonbladet. Jag blev sedan glatt överraskad att någon också just idag fått en debattartikel publicerad.
Det är Barbro Engman på hyresgästföreningen som skrivit.

 

Aftonbladet debatt: Här är din att-göra lista, bostadsminister Attefall

Inga kommentarer: