Twingly statistik

14 maj 2011

Skriv datum rätt!

Varför göra något enkelt om man kan krångla till det.

Ja, enkelhet och sunt bondförnuft verkar vara saker som tillhör en annan tid.
Mitt problem är datum. Alltså hur de ska skrivas. Eller rättare sagt, jag har inga problem med att skriva dem rätt.
Men tydligen många andra.
Det finns en internationell standard som säger att man skriver i formen av år-månad-dag. Med andra ord exakt som vårt personnummer är uppbyggt på.
Men de sista veckorna ser jag allt fler som inte kan hålla ordning på detta.

Allt började egentligen med att mästerskurken bin Laden sköts ihjäl. Ni vet han som låg bakom attacken den elfte september. I USA har man ingen koll på datum och därför heter det ”nine-eleven” och skrivs följaktligen 9/11.
De tycker nämligen att man ska säga och skriva dag, sen månad.
Så när media skulle skriva om ”nine-eleven” så blev det den nionde november, istället.
Heltokigt förstås! Och knappt en människa som reagerar på det.
Trots att jag skolkade ganska många lektioner från skolan så har jag lärt mig skriva datum. Det är inte så svårt.

Inga kommentarer: