Twingly statistik

20 maj 2011

Farfars revolt i graven

Regeringen får åter igen mothugg för den förda politiken.

Bara till att klicka in på finanspolitiska rådet och läs.
Fast detta visste många redan från start. Folk som har lika mycket utbildning som Håkan Juholt. Det vill säga jag.

Många tycks tro att ju högre utbildning man har desto bättre är man. Delvis sant. Men inte när det gäller politik och ekonomi, menar jag.

För här finns ingen vetenskap. Bara vad folk tror och anar. Lite som religion och annat sånt där hokus-pokus.

Livet är dock en realitet och ska givetvis inte vara byggd på nåt man tror. Fakta måste gälla.
Därför vidhåller jag min kritik mot denna regeringen sedan den tillträdde 2006: man genomför saker som man inte har en aning om.

Man drar igenom saker utan att ha minsta koll på effekterna. Det är inte bra. Normalt så brukar man tillsätta utredningar innan stora reformer utförs. Men regeringen struntar i detta. Man kör på…landet far in i en bergvägg med totalt tvärstopp.

På den punkten måste jag hålla med Björklund: Svensk skola är för dålig.
Svaret är tveklöst ja. I alla fall om den föder ut individer som Björklund, Reinfeldt, Borg och Schlingmann.
Jag betackar mig för deras insatser i svensk politik.

De raserar effektivt allt som bland annat min gamla farfar var med och byggde upp. Jag är glad att han fick somna in nästan 100 år gammal utan att förstå vad regeringen gör. Min farfar hade inte bara slagit näven i bordet. Han hade skrikit rakt ut. Han jobbade för slavlön hos feta bönder och vet hur det en gång var.
- Du är allt bra du pojk, brukade han säga till mig.
Han visste hur jag tänkte och förstod vad jag sa. Nu gör han en revolt ifrån graven, jag känner det tydligt.
Så lyssna!

Socialförsäkringarna är en sak, jobbskatteavdraget en annan, förändringar i a-kassan ytterligare en osv.
Jobbskatteavdraget kom till för att citat “det ska löna sig att arbeta”.
Det har det alltid gjort, så sånt faller till marken med en fläskläpp. Varför inte folk och media slagit hål på regeringens ballonger är obegripligt.

Sen måste man ju undra följande: Varför ska arbetslösa och sjuka betala finansieringen av ett jobbskatteavdrag?
De är ju arbetslösa och sjukskrivna!!
Fundera på det….

Som jag konstaterat också, vi lever och bor i ett land där regeringen utför experiment. Men ingen, säger ingen, av dem kommer få några priser för sina insatser.
Historien kommer döma dem hårt. Något annat vore orealistiskt.

Hur många exempel behöver ni människor för att förstå?

 

http://www.finanspolitiskaradet.se/

Martin Mobergs betraktelser:  Så går det till i Reinfeldts Sverige

Aftonbladet: Ledarkrönika: Karin Pettersson: När Anders Borg skapade monster till sin avbild

Aftonbladet: Ledarkrönika: Björn Fridén: Alliansen borde vara bekymrad

1 kommentar:

Anonym sa...

Idag går jorden under.