Twingly statistik

25 november 2010

Mekanikern

Någon större praktiker har jag aldrig varit och kommer aldrig vara. Och speciellt inte när det gäller bilar.
Det jag gör med dem är så lite som möjligt.

Härom veckan var det dock dags att lägga på vinterdäck åt min far. Fram med allehanda verktyg och så till verket.

Första och andra däcket gick finfint.
Men på det tredje skulle det skita sig.

Den luftdrivna mutterdragaren drog en bult i fel gänga!
- Det har då aldrig hänt tidigare, sa min far.
Och det var ju tröstande…

Nu har han en hel verkstad med grejer som tur väl är. Gängtapp och gängfil och allt vad det hette.
Verktyg som inte varit framme på 20-talet år.

De hade inte behövts eftersom han är en skicklig mekaniker och aldrig drar en bult fel.
Nu fick vi lyckligtvis prova de gamla verktygen igen.

Efter mycket möda och besvär fick vi ihop det. Eller rättare sagt min far.
Jag imponeras över hur hantverksskickliga människor kan lösa smått oöverstigliga problem. Själv hade jag nog aldrig löst det hela.

Som sagt var: Nån mekaniker blir jag aldrig. Kommer inte heller hävda att jag är det.

Inga kommentarer: