Twingly statistik

20 januari 2007

Förbannade regler

Visst är det väl bra att det finns regler?
Alltså så man vet vad som är rätt och fel.
Tydligt och klart, inget snack.

Så vill alla ha det. Till och med barn vill detta, även om man kan tro annat när de galllskriker eller när tonåringen ber en dra åt nåt ställe.
Problem med regler blir det först när man har så många att man inte vet hur man ska förhålla sig till dem.
Eller när vi bara lutar oss på regler.
Det sunda förnuftet behövs inte längre. Jag gjorde ju bara vad som står i regelboken....

På många arbetsplatser finns skyltar av typen: Din morsa jobbar inte i köket! Inga pappershanddukar i toan! Ät inte här!
Ja, ni som har jobb känner nog igen det.
Man sätter upp så mycket lappar att väggarna är fulla av dem.

Det är då jag inte ser dem längre. Man orkar liksom inte läsa in allt. Jag stänger av.
Man undrar ju varför rena självklarheter måste skrivas ner på papper och sedan hängas upp på väggarna.
Att man ska torka sig lite i rumpan efter att man gjort det "stora", borde kanske också stå på toaväggen?

Det är givetvis bra att man informeras om vad som är tillåtet och inte.
Men vi ska akta oss för att ta bort känslan från folk att de kan klura ut något själva.

I takt med större regelverk måste man uppdatera sig av bara den. Man kan ju faktiskt göra ett fel, utan att veta om det, och utan att det skulle tjäna ett visst syfte.

I veckan hörde jag talas om ett par fotbollsklubbar som samlades för att spela lite boll tillsammans. Det gjorde de. Utomhus eller inomhus kan kvitta. De spelade fotboll.
Efter ett tag ville en spelare byta klubb. Han hade deltagit i denna samling.

Men se det gick inte att bara byta klubb så där. Han hade spelat i en cup!
Sedan var det lite regeltolkningar hit och dit, innan det reddes ut.
I slutändan hade också den klubb som samlat ihop lagen kunnat bötfällas.
De hade glömt meddela fotbollsförbundet att de skulle träffas för att spela fotboll...
Hur det gick för spelaren vet jag inte.

Ja, såna märkligheter kan uppstå,
Och detta i en spontansituation där några bara ville lira lite boll och ha kul.
Plötsligt var det att räkna som tävling med allt vad det innebär.

Man får ju hoppas att det också finns en regel som säger att man kan samla ett par fotbollslag och spela boll utan att det ska vara tävling.
Men det finns det säkert inte...
...för fotboll är ju ingen lek!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men många fattar inte dessa självklarheter. :-( Själv har jag i flera veckor funderat på att sätta upp en lapp i trappuppgången där det står: "Rök inte i trappuppgången". (eftersom jag får in skiten i min lägenhet). Men det har inte blivit av ännu iaf.

zappa sa...

Fan, vad du är jobbig Ullis!
Tänk, jag gillar såna som dig - trots allt!

zappa sa...

Ullis:
Maila mig är du snäll.
Jag har inte din mailadress.